Lillehammer  Veterankorps

E-post: veterankorpslillehammer@gmail.com
Facebook: Lillehammer Veterankorps

Om Lillehammer Veterankorps

Grunnlaget for korpset er den holdning, disiplin, vennskap og spilleglede, som ble oss til gjennom vår gamle dirigent, den legendariske Edvard Dahlsveen, som var leder av datidens Lillehammer Guttemusikkorps og Lillehammer Musikforening i over 50 år.

Korpset skal derfor ha som mål og bære den gamle janitsjartradisjonen videre, og ha et repertoar som er rettet mot publikum, og ikke nødvendigvis rettet mot andre korps. Friske marsjer og lett gjenkjennelige ”karakterstykkjer” samt sang og stilren marsjering skal være korpsets kjennemerke hos folk flest.

Korpset ble grunnlagt 24. september i 1986, som Lillehammer Guttemusikk-Veterankorpset. Dette etter en idè av korpsets initiativtager Bjørn Bergh, som hadde sett seg lei på at gleden ved å spille i korps var i ferd med å forsvinne. Brevet han sendte ut til gamle kjente, resulterte i et korps på 50 mann som debuterte i gata 17. mai 1987, til publikums enorme begeistring.

Siden har korpset markert seg som et ettertraktet innslag ved mange forskjellige anledninger, og er mer etterspurt enn det korpset greier å oppfylle. Korpset har en egen signaltropp bestående av signaltrompeter og paradetrommer som ofte blir benyttet ved idrettsarrangementer, offentlige- og militære tilstelninger.

Korpset har, etter årsmøtevedtak, åpnet for jenter. Dette for å møte skolekorpsbevegelsen som har vokst frem bak oss, og derfor navneforandring til Lillehammer Veterankorps. Korpset er også åpent for hospitanter fra skolekorpsene, som kan delta på lik linje med oss, både på øvelser og opptreden, såfremt det ikke kolliderer med skolekorpsets arrangementer.